Lari : Pace

Tidak dapat tidak, kita mesti tahu apakah menatangnya Pace ini? Kerana, ada banyak manfaatnya kepada kita kalau kita tahu apa kegunaan pace. So dari wiki, ini jawapannya.

Pace, also called rhythm or tempo, is the rate of activity or movement, such as in running or the flow of events in an entertainment piece.

In running, pace is usually defined as a ratio of the number of minutes it takes to cover a mile or kilometer. Pacing is often a critical aspect of endurance events. Some coaches advocate training at a combination of specific paces related to one’s fitness in order to stimulate various physiological improvements

Dari yahoo, saya jumpa ini.

Screen Shot 2014-09-26 at 7.45.21 PM

So dalam bahasa mudah dan singkat, saya reword balik :

Pace adalah jumlah masa yang diperlukan untuk lari sejauh 1KM / 1 batu. Dalam kes di Malaysia, Pace relate pada KM sebab kita tak pakai batu / miles.

Macam mana nak tahu pace larian kita?
Start lari sampai 1 KM, then tengok masa berapa. Lari tak payah pecut gila pun lari biasa-biasa je ikut mampu. So katakan kita tengok kita perlu 10 minit untuk 1 KM, so pace kita adalah 10:00/km.

Macam mana nak sukat pace larian ni?
Paling cikai gunalah stop watch. Tapi kalau ada smartphone, pakai Runkeeper atau Runtastic.

So kita dah tahu apa pace ini, maka apa kegunaan dia?
Kalau pace kita 10:00/km, maka anggaran untuk kita lari 5K adalah 50 minit. Nak lari 10K, maka kita perlu 100 minit atau 1 jam 40 minit. So itulah antara kegunaan pace secara basic. Lain-lain hal kita sambung posting lain sebab saya dah lapar dan nak balik makan.

Artikel yang berkaitan :
Lari : Pace
Lari : Pace Pt 2
Lari : Pace Pt 3 – Pace Style
Lari : Pace Pt 4 – Pace Chart
Apps : Pace Pt 5 – Pace Calculator
Lari : Pace Pt 6
Apps : Pace Calculator
Apps : Pace larian dalam Runkeeper
Apps : Pace larian dalam Suunto
Apps : Pace Runkeeper vs Pace Suunto
Running Rules Pt 18 : The Even-Pace Rule

Kongsi di :

Comment 1

  1. Pingback: Persediaan untuk larian yang lebih pantas | Asia Fitness Today

Comments are closed.