Trail Running : Tips



1. Maintain kedudukan kepala dengan betul
Kebiasaan bila lari trail running, runner tend to tunduk kebawah untuk mengamati batu, selut, etc. Membongkok ini bahaya kerana tak nampak apa yang ada di depan misalnya in case ada dahan pokok etc. Bending badan atau tunduk ke bawah juga boleh menyebabkan senang jatuh, selain dari pengambilan oksigen yang terganggu. So instead of focus ke tanah untuk melihat benda-benda detail secara dekat, tegakkan kepala macam biasa dan fokus jauh sikit. Instead of rotate kepala banyak sangat, mantapkan ilmu main mata dengan melihat benda yang lebih jauh. Kesimpulannya, instead of bongkok, tunduk, better mata sahaja yang kebawah.

2. Guna tangan, lengan untuk balance dan stability
Kadang-kadang bila lari turun bukit, gunakan tangan untuk balance larian. Jangan keraskan tangan tapi apungkan tangan sekadar perlu. Sebagai contoh, kalau orang nak lintas atas titi, kan depa guna tangan untuk imbangkan badan.

3. Hayunan kaki yang lebih tinggi
Hayunan kaki yang pendek boleh menyebabkan tersepak batu atau kayu, so hayun kaki tinggi sikit. So hentakan kaki pada tanah adalah mid foot. Macam kawad sikit. Elakkan ala shuffle atau cara pendulum.

4. Langkah pendek , cepat
Langkah pendek yang cepat boleh mengurangkan risk bahaya berbanding langkah panjang. Sebab langkah pendek menyebabkan minda lebih fokus dan tajam untuk decide jika ada batu etc berbanding langkah panjang. Refleks masa langkah pendek lebih pantas dari lagkah panjang. Langkah panjang pula menyebabkan masa untuk melangkah lama dan jika ada kesilapan semasa berlari, boleh menyebabkan risiko bahaya lebih tinggi. Langkah panjang menyebabkan kita bertindak lambat dan boleh tergelincir, selain daripada cara landing kaki yang jauh agak tidak selamat. Langkah panjang juga mengurangkan stability badan.



5. Ketakutan pada tanah dan batu batu
Peralihan runner dari jalan raya kepada trail mungkin menyebabkan ketakutan kepada tanah yang selut atau batu-batu atau apa sahaja. So minda kena berani, jangan bapok sangat. Kecederaan boleh berlaku di mana-mana, so untuk membuang FEAR, kena selalu berlatih dan adaptasi dengan trail akan membuang FEAR ini.

6. Jumlah stride per minute
85 – 90 per minute ok dah tapi 90 – 95 lagi bagus.




_ _

Update terkini

Saya menulis hampir setiap hari. Selain hal random larian, antara tumpuan saya adalah,

Short term target : Kajian serius tentang tidur, heart rate dan mengemas blog.
Medium term target : Dalam training 42K bagi mencapai SUB5 sambil mengkaji reverse aging.
Long term target : Menyelesaikan misi #siri7m.

Akhir kata, terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca blog saya.

Semoga ada manfaatnya.
_

Tentang Penulis

Saya mula lari tahun 2013 depan rumah, tak sampai 1 KM. Tiga tahun selepas tu saya buat first FM saya di Bali dan pada tahun keempat, saya lari di Tokyo Marathon.

Setelah berehat 3 tahun, tahun 2020 merupakan tahun restart saya, so saya mula balik dari 5K. Boleh baca pengembaraan larian saya di sini.
_